Elég a feszkóból!

Submit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Változtass szemléletetÚgy érzed, hogy most már elég… Kiakadtál, szétrobbansz, felrobbansz! Elég a feszkóból?

Igen, ezt mindannyian átéljük, de az a rossz hírem van számodra, hogy ez a Te hozzáállásodon is múlik. Azaz: az a jó hírem van, hogy ezen Te is tudsz változtatni!

Hogy hogyan?

Nagyon gyakran nem maguk a tények, hanem azok értelmezése vált ki benned negatív érzelmeket, feszültséget. Első lépésként lényeges, hogy ezeket a negatív gondolatokat bevalld magadnak, tudatosítsd. Vizsgáld meg, milyen esetleges logikai hibák, gondolkodási torzítások kerülnek előtérbe. Ilyenek lehetnek például:

  • Általánosítások (mindenki-senki, soha-mindig,…)
  • Feketén-fehéren való gondolkodás
  • A negatívumokra való fókuszálás
  • Dramatizálás
  • Téves következtetések

Ha rájöttél, melyik gondolati hiba okozza nálad a negatív hozzáállást, keress más gondolatokat! Mit gondolhatnál még ilyen helyzetben? Keress reális lehetőségeket, illetve (ha a helyzet engedi), pozitív alternatívákat!

Ha úgy érzed, hogy ugyan negatív gondolataid támadtak, de nem szeretnél semmit sem tenni, vagy szeretnél ugyan tenni valamit, de nem tudod, hogy amit tenni akarsz, jó ötlet-e, akkor tedd fel magadnak a következő kérdéseket:   

  1. Valóban fontos ez a dolog számomra?
  2. Indokoltak-e az érzéseim, gondolataim?
  3. Megváltoztatható-e ez a helyzet pozitív irányba?
  4. Érdemes-e egyáltalán tenni valamit?

Változtass szemléletet

Ha mind a négy kérdésre „igen” választ adtál magadnak, lépj akcióba, azaz: cselekedj, változtass!

Ha bármelyik kérdésnél „nem” a válaszod, állj meg! Először lazíts, próbálj lehiggadni. Ezt relaxációval, figyelem eltereléssel (például könyvolvasás, beszélgetés más témáról, séta, torna, színház mozi) vagy összpontosítással (meditáció) is elérheted. Válassz olyan módszert, amely közel áll hozzád.

Példa egy rövid relaxációs gyakorlatra:

Hunyd be a szemed.

  • Helyezkedj el kényelmesen, lazítsd el testrészeidet, egyenletesen oszd el testsúlyodat.
  • Ha ülsz, helyezd mindkét talpadat a talajra kis terpeszben, karodat a törzsed mellé.
  • Ha állsz, lábad vállszélességnyi terpeszben, karodat engedd le oldalt a törzsed mellett, gerinced egyenes, arcod előre tekint.
  • Képzelj el egy STOP táblát, és mondd magadban: „stop”.
  • Ezután mondd magadnak a következőket:
  • „Mélyen belélegzem, kilégzésnél ellazulok”.
  • „Belélegzem, ellazulok”.
  • „Belélegzem, ellazulok”.
  • (Belégzésnél) „Ökölbe szorítom a kezem” és (kilégzésnél) „Ellazítom”.
  • (Belégzésnél) „Megfeszítem lábfejemet”, és (kilégzésnél) „Ellazítom”.
  • (Belégzésnél) „Felhúzom a vállam”, és (kilégzésnél) „Leengedem”.
  • (Belégzésnél) „Jobbra hajtom fejem” (a vállunk felé, és érezzük, ahogy nyakizmaink megfeszülnek), és (Kilégzésnél) „Visszaengedem” (hagyjuk ellazulni nyakizmainkat).
  • (Belégzésnél) „Balra hajtom fejem”, (kilégzésnél) „Visszaengedem”.
  • „Végül mély lélegzetet veszek”, és (kilégzés) „Egész testem ellazul”.
  • „Most befejezem a relaxációt. Kinyitom a szemem, és visszatérek a valóságba”.
  • Mozgasd meg a végtagjaidat, és újult erővel folytasd tevékenységedet.
  • Ha ellazultál, tedd fel újra a négy kérdést, fuss neki újra! 

 

Szilvágyi Beatrix

 
 

Login Form